Främre knäsmärta

Är smärta från främre delen av din knäled en del i din vardag?

Främre knäsmärta, som också benämns patello-femuralt smärtsyndrom, är ett mycket vanligt smärttillstånd i knäleden hos både motionärer och idrottare. Det drabbar ungdomar i stor omfattning och merparten är tjejer. Den vanligaste orsaken till denna smärta är en överbelastning av patello-femoralleden, leden mellan knäskålen och lårbenets framsida. Denna del av knäleden belastas som mest vid gång nedför trappor och med knäleden böjd mer än 90 grader. Ofta kommer smärtan i samband med en snabbt stegrad knäbelastande aktivitet.

Tillståndet karakteriseras av diffus värk kring främre delen av knäleden och uppkommer oftast i samband med, eller efter ansträngning. Det är också vanligt med smärta i vila, framförallt vid långvarigt sittande med böjda knän. Andra vanliga smärttillstånd är huggande smärtor vid trappgång, framförallt nedför, huksittande och att resa sig efter långvarigt sittande.

Möjliga orsaker till smärtan kan vara broskförändringar i patello-femuralleden, anatomiska felställningar i fot/knä/höft, försvagad lårmuskulatur, för stor vinkel mellan knäskålssenan och lårmuskeln. Det kan också bero på att din knäskål rör sig i ett felaktigt läge i leden och att din knäskål rör sig snett och har en tendens att gå ur led. Vilket i sin tur kan bero på två olika mekanismer, antingen att ditt skenben, tibia, har roterats eller på en obalans mellan musklerna, där musklerna som drar knäskålen utåt är mer aktiverade än de som drar knäskålen inåt.

På längre sikt är prognosen god. En viktig del i behandlingen är att anpassa de fysiska aktiviteterna. Det går bra att idrotta/motionera trots vissa besvär. Ett välriktat rehabprogram är att rekommendera.

Tips på vad du själv kan testa att göra mot din främre knäsmärta är att

Träna den inre delen av din främre lårmuskulatur, dvs vastus medialis. Se till så att du har rätt skor och undviker felbelastning. Träna muskulaturen som stabiliserar din knäled, från bålen och hela vägen ner till foten.

Vi på MYO FYSIO hjälper dig gärna att hitta orsaken till din knäsmärta! Välkommen!

Bild hämtad från: http://www.gaochlopkliniken.se/skador/framre-knasmarta 20160819.

Utvalda inlägg
Titta in snart igen
När inlägg har publicerats hittar du dem här.
Senaste inlägg
Arkiv