MYO FYSIO

Nordic Wellness Väla Park

Ekslingan 3b

254 67 Helsingborg

 

 

 

kontakt@myofysio.se

0700 -15 31 08

 

 

ÖPPETTIDER:

 

mån 8.00 - 17.00

tis 8.00 - 17.00

ons 8.00 - 17.00

tors 8.00 - 17.00

fre 8.00 - 15.00


 

 

 

Kontakta oss för mer information

© 2016 by MYO FYSIO Helsingborg

 

Följ oss på sociala medier

  • Facebook - Grey Circle
  • Instagram - Grey Circle

#myofysio

FYSISK AKTIVITET

September 20, 2016

Som sjukgymnaster/fysioterapeuter ger vi ständigt råd om fysisk aktivitet. Var man än vänder sig i samhället idag får man råd om fysisk aktivtet. Många sjukdomar och besvär sägs kunna förbyggas med hjälp av bl.a. fysisk aktivitet. Vad är det då som händer i kroppen som är så bra och vad innebär begreppet "fysisk aktivitet"?

 

 

                  Fysisk aktivitet behöver inte innebära att man tränar på ett gym eller håller på

                      med en idrott. Ex. promenader i naturen eller trädgårdsarbete räknas också!

 

 

Fysisk aktivitet är egentligen all aktivitet du utför med kroppen, där du får nyttja dina muskler, leder och andningsorgan. Riktlinjer gällande fysisk aktivitet kan man hitta i FYSS.

 

FYSS är en "informationsbank för personal verksamma inom hälso- och sjukvården och består av en sammanfattning av dagens kunskapsläge om hur man kan förebygga och behandla olika sjukdomstillstånd med fysisk aktivitet" (fyss.se). Där har man i punktform  tagit upp vilka rekommendationer som finns för just fysisk aktivitet, då inkluderat vad och i vilken mängd.

 

Generellt och i stora drag rekommenderas personer +18 år att vara fysiskt aktiva 150 min./vecka, med en måttlig intensitet vilket resulterar i ca. 20 minuter/dag. Aktiviteten bör vara av "aerob karaktär", dvs. att din puls och andningsfrekvens ökar. Man rekommenderar även att två av dessa "pass" bör vara av muskelstärkande karaktär.

Har man ett stillasittande jobb rekommenderas man att ta korta pauser, även om man uppfyller rekommendationerna ovan på övrig tid.

 

Fysisk aktivitet har som du säkert vet massor av fördelar, både fysiskt och psykiskt. Några av de fysiska fördelarna är minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom så som hjärtinfarkt och stroke, diabetes typ 2, cancer (t.ex. tjocktarms- och bröstcancer). 
När du rör på dig regelbundet kan kroppen lättare ta hand om stresshormoner som påverkar ditt psykiska välmående. Du kan lättare koncentrera dig och även ha lättare att minnas saker då det i vissa delar av hjärnan sker en nybildning av celler. Då du uppnår lägre nivåer av stresshormon i kroppen kan du sova bättre och ditt humör förbättras. Även andra signalsubstanser, exempelvis dopamin och serotonin, frigörs vid fysisk aktivitet och egenskaperna hos dessa hormon motverkar smärta och depression. Säkert har du även hört talas om endorfiner, vårt "må bra-hormon", som får oss att känna belåtenhet. Det är därför de flesta av oss mår väldigt bra efter att vi låtit kroppen jobba.

 

Tänk på att detta inte nödvändigtvis behöver innebära att du skaffar dig ett medlemskap på ett gym eller håller på med någon idrott. Att cykla, städa, hålla på i trädgården etc. är också att använda din kropp! Kroppen är gjord för att användas och därför mår både kropp och själ som bäst om man använder den!

 

Är du intresserad av att läsa närmare om kriterierna kan du göra detta på 

www.fyss.se

 

 

 

 

 

Källor:

www.fyss.se 160920
http://ki.se/sites/default/files/las_mer_om_fysisk_aktivitet.pdf

 

 

 

 

 

 

Please reload

Utvalda inlägg

I'm busy working on my blog posts. Watch this space!

Please reload

Senaste inlägg

September 20, 2016

September 13, 2016

August 26, 2016

August 19, 2016

August 12, 2016

July 26, 2016

July 19, 2016

Please reload

Arkiv
Please reload

Sök efter taggar
Please reload

Följ oss